Ústava ČR
Ústava je nejvyšší zákon státu. Ústavní zákony ústavu mění a doplňují.
Odvětví ústavního práva - tvoří je souhrn právních norem, upravujících především formy a druhy států, obsah státní moci, rozdělení a výkon státní moci a základní práva a povinnosti občanů.
Předmětem ústavního práva – je to nejvýznamnější odvětví, hlavní instituty státu (moc zákonodárná, výkonná, soudní), soustava nejvyšších orgánů, samospráva, základní práva a svobody
Prameny ústavního práva jsou ústavní zákony. Mají největší právní sílu.
Význam ústavního práva z MO č. 1 – hierarchie
Ústavní řád je tvořen právními předpisy:
1. Listina základních práv a svobod
2. Ústava ČR
3. Ústavní zákony
Ústava ČR
-byla schválena Parlamentem 16. 12. 1992 a nabyla účinnosti 1. 1. 1992.
-je to nejvyšší zákon, stanoví základní principy
Struktura:
Preambule
= slavnostní úvod, prohlášení k Ústavě – základní zásady a principy, na kterých je budován stát
Hlava I. = základní ustanovení
Hlava II. = moc zákonodárná
Hlava III. = moc výkonná
Hlava IV. = moc soudní
Hlava V. = NKÚ
Hlava VI. = ČNB
Hlava VII. = územní samospráva
Hlava VIII. = přechodná a závěrečná ustanovení
Hlava I. – základní ustanovení
· ČR je stát demokratický, svrchovaný a jednotný
· zdrojem veškeré státní moci je lid, který vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní
· případy, kdy lid vykonává svou moc přímo = referendum – musí být upraven ústavním zákonem
· politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku politických stran a jejich volné soutěži
· státní symboly
Hlava II. - moc zákonodárná
Vykonává parlament je tvořen 2 komorami:
Senát Poslanecká sněmovna
horní komora dolní komora
81 členů volených na 6 let (co 2 roky se střídá 1/3) 200 členů volených na 4 roky
senátor – starší 40 let poslanec – starší 21 let
pasivní volební právo
aktivní volební právo = 18 let = právo volit
v čele předseda a místopředseda
dalšími výbory jsou výbory a komise
usnášeni schopné za přítomnosti 1/3 (senát 27, PS 67)
· k přijetí prostých zákonů stačí prostá většina (tzn. Nadpoloviční většina všech přítomných)
· k přijetí ústavních zákonů nebo mezinárodních smluv je potřeba 3/5 všech (tj. kvalifikovaná většina)
· PS je rozpustitelná
· Senát rozpustitelný není a funguje jako ústavní pojistka pro případ, že nefunguje PS, v závažných situacích vydává zákonná opatření
Způsob voleb:
1. Většinový systém (SENÁT)
- volič volí konkrétního kandidáta
- kandidát který dostává v 1. kole více než 50% hlasů se stává senátorem
- v opačném případě postupují do 2. kola dva s nejvyšším počtem hlasů a z nich vyhraje jeden
2. Systém poměrného zastoupení (PS)
- volič volí konkrétního poslance nebo stranu
- podle počtu získaných hlasů v % získává strana počet křesel v PS
Právní postavení členů Parlamentu
· mandát poslance/senátora vzniká zvolením – na 1. schůzi skládají příslušný slib
· mandát = pověření
· způsoby zániku mandátu:
1. odepřením slibu
2. uplynutím volebního období
3. vzdáním se mandátu
4. vznikem neslučitelné funkce (president, soudce)
5. u PS rozpuštěním
· vzdát se mandátu mohou kdykoliv, ale osobně před příslušnou komorou (výjimka – nemoc, vazba)
· nikdo nemůže být současně poslancem a senátorem
· člen vlády může být poslancem nebo senátorem, nemohou však být voleni do orgánu Parlamentu, jsou jen řadovými členy
Poslanecká imunita
· účelem je ochrana členů Parlamentu, aby mohli svobodně a v souladu se svým slibem nerušeně vykonávat svůj mandát (nezaměňovat s privilegií, beztrestností apod.)
1. úřední - vztahuje se na prohlášení učiněná v příslušné komoře
- nelze je za nic trestně stíhat
- podléhají pouze disciplinární pravomoci komory
2. neúřední - vztahuje se na činy vykonané mimo komoru
- trestně stíháni mohou být pouze tehdy, dá-li k tomu souhlas příslušná komora
· s imunitou souvisí i právo odepřít svědectví o skutečnostech, které se dozvěděli při výkonu svého mandátu – toto právo nezaniká se zánikem mandátu – platí i po jeho skončení
Zahájení a skončení činnosti komor
1. Senát
- v počátku činnosti vznikl zvolením
- ukončení činnosti - nerozpustitelný
2. Poslanecká sněmovna
- zahájení činnosti – po volbách
- zasedání svolává president nejpozději 30. den po dni voleb
- ukončení činnosti: 1. uplynutím volebního období
2. rozpuštěním – PS rozpouští president např. z těchto důvodů:
1. PS nevyslovila důvěru nové vládě
2. přerušení jejího zasedání bylo delší než 120 dní
3. nebyla po dobu delší než 3 měsíce usnášeníschopná
Působnost Parlamentu
1. Působnost obou komor
- usnášejí se o zákonech
- schvalují uzavřené mezinárodní smlouvy
- volí na společné schůzi presidenta
- rozhodují o vyhlášení válečného stavu, je-li ČR napadena
Parlament uděluje souhlas k vyslání ozbrojených jednotek mimo území ČR.
Vyslovují souhlas o pobytu cizích vojsk na našem území.
2. Výlučná působnost PS
a) vyslovuje důvěru Vládě
b) usnáší se o státním rozpočtu a státním závěrečném účtu (jak byl SR plněn)
c) předseda PS - vykonává vymezené funkce presidenta, pokud není úřad presidenta obsazen nebo president nemůže svůj úřad zastávat (svolává a rozpouští PS, jmenuje členy Vlády, přijímá jejich demise)
- podepisuje přijaté zákony
d) jednotliví poslanci - předkládají návrhy zákonů
- nejméně 10 poslanců může navrhnout presidentského kandidáta
- právo interpelace = právo klást otázky členům Vlády (povinnost do 30 dnů poslanci odpovědět)
3. Výlučná působnost Senátu
a) přijímá zákonná opatření ve věcech, které nesnesou odkladu, v případě rozpuštění PS (výjimky – Ústava, volební zákon, mezinárodní smlouvy, státní rozpočet apod.)
b) předkládá Ústavnímu soudu žalobu na presidenta pro vlastizradu
Zákonodárný proces = legislativní činnost
= hlavní úkol Parlamentu = proces projednávání a přijímání zákonů
- tzv. legislativní iniciativa = opatření k podávání návrhů zákonů, má ji:
a) Poslanec, skupina poslanců
b) Senát
c) Vláda
d) Zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku = kraje
- jestliže tak hodlá učinit někdo jiný, musí to udělat prostřednictvím výše uvedených subjektů (hlavně poslanců)
- návrh zákona o státním rozpočtu a státním závěrečném účtu předkládá pouze vláda
Fáze legislativního procesu:
1. Prostudování návrhů zákonů má PS (případně Vláda) 30 dní
- pokud se Vláda ve lhůtě nevyjádří, má se za to, že s návrhem souhlasí
- Vláda je oprávněná projevit žádost, aby s projednáváním návrhu zákona bylo spojeno vyslovení důvěry Vládě
2. projednávání návrhu zákona PS v tzv. třech čteních
I- jestli se bude vůbec návrhem zabývat
II-poslanecké výbory- připomínky, ty se zpracují do paragrafového znění po debatě v poslanecké sněmovně-,,legislativní rada“
III- úpravy, odstranění nedostatků, konečné znění
3. hlasování o návrhu zákona
4. v případě souhlasu je předložen návrh Senátu, který má 30 dní k vyjádření
5. Senát má tyto možnosti:
a) schválí návrh zákona
b) nevyjádří se ve lhůtě = znamená souhlas
c) vyjádří vůli, že se návrhem nebude zabývat = znamená souhlas
d) zamítne návrh zákona
- PS hlasuje o návrhu zákona znovu
- ke schválení je nutná nadpoloviční většina všech zvolených poslanců
e) vrátí PS s pozměňovacími návrhy
- pokud PS se změnami souhlasí, stačí ke schválení nadpoloviční většina přítomných
- pokud PS se změnami nesouhlasí, hlasuje o původní návrhu, k přijetí je potřebná nadpoloviční většina všech zvolených
6. schválený zákon je postoupen presidentovi
- president má k vyjádření 15denní lhůtu:
1. podepíše
2. vrátí zákon ve lhůtě PS s odůvodněním, proč nepodepsal (právo vracet zákony má pouze u prostých zákonů)
7. pokud president zákon podepíše, zákon se vyhlásí ve Sbírce zákonů
- pokud jej vrátí PS, sněmovna o něm znovu hlasuje, a k přijetí je potřeba nadpoloviční většina všech zvolených
8. při nepřijetí nejsou přípustné další pozměňující návrhy a celý legislativní proces musí proběhnout znovu
Hlava III. – moc výkonná
· jsou to orgány, které v praxi vykonávají to, co stanovili orgány zákonodárné
· patří zde: prezident
vláda
státní zastupitelstva (součástí M.spravedlnosti)
další správní úřady
Prezident republiky
- volen parlamentem na společné schůzi obou komor, zvolen na 5 let (max. dvakrát po sobě)
- prezidentem se může stát občan volitelný do senátu
- není z výkonu své funkce nikomu odpovědný
- neodvolatelný (výjimečně byl-li odsouzen ústavním soudem pro vlastizradu)
- může se úřadu vzdát tj. abdikace, do rukou předsedy PS
- prezident také:
- je vrchní velitel ozbrojených sil, jmenuje a odvolává generály
- zastupuje stát navenek
- kompetence:
- podepisuje zákony
- svolává a rozplet PS
- vyhlašuje volby do parlamentu
- jmenuje vládu a premiéra
- přijímá demise od členů vlády a odvolává vládu
- jmenuje soudce, prezidenta a víceprezidenta NKÚ
- na návrh PS jmenuje členy ČNB (bankovní rady)
- uděluje milost, amnestii nebo zmírňuje tresty
- jmenuje a odvolává velvyslance
- sjednává a ratifikuje tj. dává konečný souhlas s mezinárodními smlouvami
- propůjčuje a uděluje státní vyznamenání
Vláda
- vrcholný orgán výkonné moci
- skládá se z: předsedy
místopředsedy
ministrů
- jmenuje prezident
- je odpovědná PS, která může vyjádřit nedůvěru
- rozhoduje ve sboru hlasováním tzn. Že je kolektivní orgán
- každý člen vlády má právo kdykoliv podat demisi:
- ministr do rukou prezidenta prostřednictvím svého předsedy
- předseda vlády přímo do rukou prezidenta
- v případě nevyslovení důvěry podává demisi celá vláda jako celek
- vláda může o vyslovení důvěry žádat kdykoliv (PS na základě návrhu nejméně 50 poslanců)
Hlava IV. – moc soudní
·jsou to orgány, které dohlíží na dodržování zákonů
·soudní moc vykonávají nezávislé a nestranné soudy (neexistuje vztah nadřízenosti a podřízenosti)
·soudy jsou nadřazeny všem státním orgánům, státu i občanům
Soudce
- jmenován prezidentem s časovým omezením
- jmenován může být bezúhonný člověk s VŠ právnickým vzděláním po složení justiční zkoušky
- nesmí vykonávat žádnou funkci ve VS
- neslučitelná funkce s prezidentem, poslancem, senátorem
- smí vykonávat uměleckou, pedagogickou či vědeckou činnost
- rozhodování: samosoudci
v senátech (soudci z povolání nebo soudci z lidu)
Soudní ochrana
- podle Listiny základních práv a svobod má každý občan právo na soudní ochranu
- zásady:
1. Každý má právo domáhat se svých práv u nezávislého a nestranného soudu.
2. Právo na obhajobu a právní pomoc v soudním a správním řízení.
3. Právo na tlumočníka a řízení v mateřském jazyce.
4. Rovnost všech stran před soudem.
5. Presumpce neviny = do rozsudku se na obviněného hledí jako by byl nevinen.
6. Zákaz odnětí zákonného soudce.
7. Právo odepřít výpověď v případě nebezpečí stíhání sebe nebo osoby blízké.
8. Rozhodovat o vině a trestu může pouze soud.
9. TČ je pouze čin uvedený v trestním zákoně a pouze za takový může být uložen trest.
10. zásada veřejnosti = projednávání za přítomnosti všech účastníků řízení.
11. právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím soudu nebo jiného státního orgánu.
12. možnost soudního přezkoumání rozhodnutí správního orgánu.
Ústavní soud (Brno)
- orgán ochrany ústavnosti
- rozhoduje o:
- ruší právní předpisy jsou-li v rozporu s Ústavou, úst. Zákony a Listinou
- ústavnosti politických stran
- zbavení základních práv občanů
- rozhoduje o ústavní žalobě proti prezidentovi
- volebních věcech
- skládá se z 15 soudců které jmenuje prezident a může fungovat při 12 jmenovaných
Ústavní soudce
- bezúhonný
- VŠ právnické vzdělání
- 10 let praxe v právnickém povolání
- Volitelný do senátu
- Funkční období 10 let
- Je vázán ústavou a jejími zákony, Listinou, mezinárodními smlouvami o lidských právech a svobodách
Soustava obecných soudů:
1. Stupeň: Okresní soudy
Městské soudy
Obvodní soudy
2. Stupeň: Krajské soudy
3. Stupeň: Vrchní soudy (Čechy – Praha, Morava - Olomouc)
4. Stupeň: Nejvyšší soud
Nejvyšší správní soud
Hlava V. – Nejvyšší kontrolní úřad
·Nezávislý orgán který vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem, plnění státního rozpočtu, kontrolování, vydávání cenných papírů a kontrola zadávání státních zakázek
·V čele stojí prezident a viceprezident.
·Výsledky své kontrolní činnosti předkládá PS.
Hlava VI. - ČNB
·Ústřední banka státu
·Hlavním úkolem je zabezpečovat stabilitu české měny
·Při své činnosti je nezávislá a lez do ní zasahovat pouze na základě zákona
·Vydává bankovky a mince, řídí peněžní platební styk
·Vyhlašuje kurz ke cizím měnám
·Nejvyšší orgán je bankovní rada v čele s guvernérem
Hlava VII. – Územní samospráva
·Vymezuje územní samosprávu v ČR tzn. Základním územním celkem je obec.
·Vyšší územně samosprávný celek je kraj.
·Vytvořit nebo zrušit vyšší územně samosprávný celek lze pouze ústavním zákonem.
Hlava VIII. – Přechodná a závěrečná ustanovení
·Co tvoří ústavní pořádek: Ústava
Ústavní zákony
Listina
·Způsob ustanovení senátu zvolení, nerozpustitelnost.
Vzájemné ovlivňování a působení na sebe:
zákonodárná moc na výkonnou moc
-zákonodárná moc vydává zákony, kterými se vláda musí řídit
-PS dává důvěru vládě
výkonná moc na zákonodárnou moc
-výkonná moc dává podněty a návrhy a stanoviska
soud
-rozhoduje dle zákonů zákonodárné moci
-dává podnět k ústavnímu soudu, aby nezákonné předpisy byly zrušeny