Nacházíte se zde: Galaktis » Články » Výtvarná výchova » Životopisy umělců » Albrecht Dürer

Albrecht Dürer

Albrecht Dürer se narodil 21. května 1471 v Norimberku a zemřel 6. dubna 1528 také v Norimberku. Byl to německý malíř, grafik a teoretik.

 

Dürer se narodil jako třetí dítě a druhý syn v rodině, která měla něco mezi patnácti a osmnácti dětmi. Jeho otec byl úspěšný zlatník. Původně se jmenoval Ajtósi, ale když se 1455 přestěhoval do Norimberka, přejmenoval se na Dürer. Albrecht Dürer se od svého otce učil zlatnictví. Ačkoli jeho otec chtěl, aby se Albrecht věnoval zlatnictví, Dürer projevil talent spíše v kreslení. Otec ho tedy poslal do nejvýše ceněné a komerčně uznávané malířské dílny, v jejímž čele stál Michael Wolgemut. V této době namaloval svůj autoportrét s názvem „When I was a child“ (Když jsem byl dítě), který je datován rokem 1484 a v současné době je umístěn ve známé obrazárně Louvru v Paříži.

 

Poté, co dokončil učednictví, odjel do zahraničí. Bylo to roku 1490. Přijel do dílny hlavního představitele umění v severní Evropě – Martin Schongauer. Tan však zemřel krátce po příjezdu Albrechta Dürera do Colmaru, v roce 1492. V roce 1493 přijel do Štrasburgu, kde ho ovlivnil sochař Nikolaus Gerhaert.

 

Krátce po svém návratu do Norimberku 7. července 1494 se oženil s Agnes Freyovou. Bylo mu tehdy 23 let. Agnes byla dcera amatérského harfeníka. Z manželství však nevzešly žádné děti.

 

Za tři měsíce po svatbě se Albrecht vydal na cestu do Itálie. Jel sám, snad povzbuzen vypuknutím morové epidemie v Norimberku. Když cestoval přes Alpy, vytvořil akvarelové skicy. V Itálii navštívil Benátky, aby nastudoval další malířské a kreslířské formy.

 

V roce 1445 si otevřel vlastní dílnu v Norimberku. Během dalších 5 let sloučil své poznatky o italském umění a severní formy umění. V dalším desetiletí ztratil Dürer oba rodiče – otec zemřel roku 1502 a matka roku 1513. Nejlepší práce v prvních letech jeho dílny byly jeho dřevoryty, častokrát s náboženskými prvky, např. The Mens' Bath-house.

 

Jeho známá série šestnácti náčrtů věnovaných tématu Apokalypsa jsou datovány do roku 1498. Prvních sedm scén Velkých pašií vytvořil nedlouho po tom a asi o rok pozdějí vznikla série jedenácti črtů věnovaných Svaté rodině a svatým. V tomto období vznikají jeho díla jako např. Panna Marie Sedmibolestná (kombinovaná technika na měkkém dřevě), Kající se svatý Jeroným (kombinovaná technika na hruškovém dřevě), Portrét mladé Fürlegerová se stuhou ve vlasech (tempera na plátně), Čtyři jezdci Apokalypsy (dřevoryt), Zajíc (akvarel a kvaš, zvýrazněné bělobou), Velký drn (akvarel a kvaš, zvýrazněno bělobou, napnuto na lepence), Madona kojící dítě (kombinovaná technika na lipovém dřevě) a další.

 

V roce 1506 se vrátil do Benátek a zůstal zde až do jara 1507. V tomto období jeho črty získaly popularitu a byly kopírovány. V tomto období vznikají díla jako Mladá Benátčanka, Madona s čížkem, Růžencová slavnost, Portrét mladé Benátčanky. Díla Adoration of the Virgin nebo Feast of Rose Garlands získal císař Rudolf II. a přivezl je do Prahy.

 

Roku 1507 se vrátil do Norimbergu a zůstal zde až do roku 1520. Byl známý po celé Evropě a udržoval přátelské styky s umělci jako jsou Raphael, Giovanni Bellini, Lorenzo di Credi-Leonardo.

V období od roku 1507 do roku 1511 vznikají díla jako je Adam a Eva, Utrpení deseti tisíc křesťanů, Panna s kosatcem. Během tohoto období dokončil také dvě dřevorytové série – Velké pašie a Život panny. Od roku 1513 do roku 1516 nezveřejňoval žádná další díla, ačkoli v období 1513 – 1514 vytvořil tři známá díla: Rytíř, smrt a ďábel, Svatý Jeroným ve svých studiích a Melancholie I.

Od roku 1512 začal Dürer pracovat ve službách Habsburků, je tedy zřejmé, že mezi jeho první malby v tomto období patří několik vyobrazení svého „zaměstnavatele“ Maxmiliána I. Do tohoto období patří však i významnější díla, jako např. v roce 1513 zadal habsburský dvůr Dürerovi úkol: Maxmiliánovu hrobku, ale patří sem také neméně významná díla jako: Vítězný oblouk, nebo Maxmiliánovo Triumfální procesí.

 

Po Maxmiliánově smrti, v roce 1520 se vydal na svou další cestu tentokrát do Nizozemí, aby vytvořil portrét tamějšího krále. Zajištěn penzí se roku 1521 vrátil domů do Norimberku, kde se nakazil neurčitou nemocí (snad malárií) a tato nemoc ovlivnila zbytek jeho života.

 

V období 1521 – 1528 vznikala další díla tohoto umělce, např. Svatý Jeroným, Čtyři apoštolové, Portrét Jakoba Muffela, Madona s dítětem a hruškou.

Dürer zemřel v Norimbergu ve věku 56 let. Jeho velký dům, který byl zároveň také jeho dílnou a kde jeho manželka žila do své smrti 1539, je nyní muzeum.

Informace o článku

Tagy: (Přidat tag)
Autor: Jana Hlaváčová | Napsáno: 21. 6. 2009, 13:25
Zavřít